dinsdag 6 maart 2018

Wat nou buitenland!



Dag Nederland, ik heb het gehad met je! Ferrie gaat zijn laatste hopelijk nog vele levensjaren in het buitenland vertoeven. Ik neem de regie over mijn eigen leven zonder al die bemoeienis van overheden of bazen. Ik begin een B&B in Portugal een naar mijn mening lekker warm land en minder gecompliceerd. Zo is mijn uittocht begonnen, toch had ik eigenlijk niet veel problemen, had een leuke baan, een mooi ruim huis, heb drie geweldige jongens en een heerlijke en lieve vrouw, zelfs een Mercedes voor de deur en een cabrio in mijn garage. Nee ik had niets te klagen. De drang om nog iets anders met mijn leven te doen kwam dus niet voort uit ontevredenheid maar meer ongedurigheid en misschien wel wat mid-life overdenkingen. We hebben er iets leuks van gemaakt van onze B&B en onze gasten iets te bieden. En inderdaad ik kan wel stellen dat we een totaal ander leven leiden……….

We begonnen opnieuw….op een gezin stichten na dan, ondanks het oefenen nog wel één van mijn prioriteiten heeft! Alles wat we in Nederland bezaten is verkocht. In plaats van een dikke Mercedes rijd ik nu een zeventien jaar oude Opel Corsa. In plaats van onze heerlijke centrale verwarming in Nederland doen we het nu met een houtkachel. Ik kan u verzekeren dat ik hier in de wintermaanden meer kou lijd dan vroeger, een hele dag 12 graden is minder aangenaam dan de 21 graden vroeger in mijn hele huis in Nederland. Als ik het zelfde warmte comfort hier in huis in Portugal wil kan ik beter houthakker worden. Ook mijn bad momenten zijn zaken die niet zo vanzelfsprekend zijn als voorheen, de waterdruk is niet altijd voldoende om nog niet te spreken van het gesjouw met gasflessen, plus ook weer die kou in de badkamer. Natuurlijk zijn er wel oplossingen te bedenken zoals elektrische verwarming, als de stroom niet wegvalt tenminste…..

Wij wonen in een buitengebied in de bergen omdat de natuur op onze verlanglijst stond, dat heeft natuurlijk andere gevolgen als dat men in een stad vertoefd. Een simpel voorbeeld is het bereik van het telefoonsignaal om het signaal optimaal te ontvangen is een gebit met veel vullingen een aanbeveling of een satelliettelefoon. Wanneer er wat slechter weer wordt afkondigt liggen de kaarsen en het pakje speelkaarten al klaar omdat een stroomstoring onvermijdelijk is. Zaken zoals riool kennen we niet, we hebben het te doen met een septic tank die buitenom het lichamelijk afval maar weinig andere zaken kan verdragen om de afbrekende bacterie niet om zeep te helpen. Ons huisafval kan in zakken buiten de deur worden gezet zodat diverse dieren ze in de nacht kunnen verdelen over het dorp, beter is dan toch om ze naar de containers te brengen op een centrale plaats in het dorp. Vaak gebeurt dat met de auto die op den duur hetzelfde ruikt als de container………

Mijn post valt hier niet in de brievenbus (heb er geen eens één) ze dient opgehaald te worden op de berg en bij het openen van de postbox ligt daarin vaak zelf een berg. Ook de interacties met ambtenaren is een groot verschil met wat we gewend waren. Een tip van de lokale inwoners was om de desbetreffende ambtenaar die iets voor je moet betekenen uit te nodigen voor een lunch! Mijn ervaring is dat er gretig op de uitnodiging wordt ingegaan maar verwacht nu daarna niet dat het je zaak bespoedigd, het stilt wel de honger! Een eventueel rijbewijs verlengen zou wel eens een overbodige zaak kunnen zijn, de ergernis die dat met zich meebrengt doet je leven toch bekorten. Als je verwacht dat afspraken in het algemeen met wie of wat dan ook worden nagekomen, geeft dat aan dat je pas in dit land woont. Een aanbeveling is dat op het moment dat je in aanraking komt met de uitvoerend gerechtelijke macht in de vorm van politie je onderdanigheid te tonen om bij een auto controle tegen de voorband te plassen om de altijd gelijk hebbende politieambtenaar te verleiden er nog eens overheen te plassen………

Om mij tegen meer geestes-leed te beschermen breng ik tegenwoordig bij elk bezoek aan de gemeente, ziekenhuis of bank alvast een archiefkast aan documenten mee. Ik vermoed ook dat de gemeentes om die reden zijn uitgerust met een dubbele deur die naar binnen opengaat, De Portugese manier van administreren is nog niet helemaal bekomen van de dictatuur-tijd.  Al ben je tachtig jaar, bij het invullen van documenten en formulieren wordt er vaak naar de bloedlijn gevraagd, wie is je vader? en wie is je moeder? Je bent hier niet zomaar zelfstandig. Er word aan Europese wetten en verdragen vaak door overheden een eigen interpretatie gegeven of ze lappen het aan hun laars. Het woord corruptie durf ik bijna niet te laten vallen, laten we zeggen dat men hier voor een tegenprestatie genegen is iemand wat voordeel te bieden. Ik weet niet zeker of dat onder het gezegde valt “Wie goed doet, goed ontmoet” eigenlijk denk ik meer aan “ Voor wat, hoort wat”!

Ondanks al deze hobbels en bobbels kan ik u verzekeren dat we nog geen dag spijt hebben van onze keuze. De bevolking hier lijkt meer gelukkig terwijl er toch minder te besteden is dan in de Noord-Europese landen. De vriendelijkheid en bereidwilligheid om elkaar te helpen zijn overweldigend. Het lijkt er op dat hoe minder men hier heeft te besteden hoe meer sociale ruimte ontstaat. Ik ken de verhalen van mijn ouders en hun leeftijdsgenoten “vroeger was alles beter!” Ik denk dat de conclusie moet zijn “vroeger begrepen we elkaar beter!”  Nederland staat hoog in de ranglijsten van alle geluks-statistieken, Ik heb toch het idee dat ze dat soms op een rare manier tonen. Ik ga hier nu niet de moraalridder uithangen, natuurlijk zijn er in Nederland lieve en aardige mensen, absoluut het merendeel. Het is misschien het geld verdienen en moeten bewijzen dat je iemand “bent” dat het lijkt of dat we wat minder vriendelijk (lees druk) zijn.

Als geld dus niet gelukkig maakt! ……dan heb ik ook niet de behoefte om miljonair te zijn en dat is mooi want daar kom ik net een miljoen voor te kort!

Groet Ferrie
  

  

1 opmerking:

  1. Geweldig om u blog te lezen! Kunt u mij verder helpen met mijn zoektocht naar de nederlandse shag in portugal?

    BeantwoordenVerwijderen