donderdag 29 december 2011

Geen tijd...

Het was een opmerking van één van mijn vrienden die me aanzette tot deze overdenking.
Sinds ik verhuisd ben naar Portugal en eventuele gasten daar een leuke vakantie aanbiedt, is het begrip tijd voor mij in een ander daglicht komen te staan.

Natuurlijk hebben wij mensen ons leven in tijdvakken verdeeld (uren, dagen, weken, jaren en ga zo maar door) om enige structuur aan te brengen in ons doen en laten. Maar om vrijheid te voelen die in een ieder van ons leeft is tijdsindeling ook een storende en door menigeen zelfs gehate factor.

Een wekker is nu niet bepaald de meest vriendelijke klok in huis en een horloge is vaak een waar dwangmachientje, bedoeld om je er aan te herinneren wat je wanneer moet doen...

Voorbeeld daar van is de opmerking van mijn vriend : “Ik heb honger maar zie op mijn horloge dat het nog geen tijd is om te eten“ Wie bepaald er nu wat..? Het kan toch niet zijn dat je horloge vertelt dat je honger of slaap hebt..!

Je leven laten bepalen door zo'n "opgewonden" (en soms op batterijen) dwangmachientje is een logisch gevolg van de afspraken die we samen hebben gemaakt met de bedoeling om het ons makkelijk te maken (of ongemakkelijk als je bv voor drie jaar de bak in zou moeten).

Een feit is dat we er al-tijd mee te maken hebben...
Tijd kan zelfs afgunstig maken! Een voorbeeld: Toen ik nog voor een baas werkte en soms de tijd nam voor een rookpauze werd me dat door mijn niet rokende collega’s lang niet altijd in dank afgenomen. (Om mijn goede wil te tonen heb ik toen de tijd die ik daaraan besteedde proberen te compenseren door veel ontbijtkoek te eten om zo mijn toiletbezoeken sneller te laten verlopen...)

Nu ik in een wat meer zuidelijk land woon merk ik dat men met tijd ook anders om kan gaan...

Hier in Portugal is het dan ook meer relax dan Rolex en dat kan ik een ieder aanraden..!
Ook hier ontkom je niet aan tijd natuurlijk, maar het voelt anders. “Op tijd zijn voor een afspraak” heeft hier een heel andere inhoud dan in de noordelijke landen. Als je om twee uur met iemand afspreekt, dan kan het zomaar zijn dat het twee uur na tweeën is voor er iemand op komt dagen. Je leert hier dan ook dat het beter afspreken is op een terras dan op de hoek bij de kerk...

Nee, een horloge draag ik niet meer. Licht en donker zijn een aardige indicatie van tijd. Zo ook honger, slaap en dorst. Het is een verademing om de “tijd” een beetje te kunnen verwaarlozen...

In Portugal lopen we een uur achter op de rest van Europa en na ruim een jaar in Portugal te hebben vertoeft (ben even terug voor kerst en oud en nieuw) zou ik eigenlijk pas om één uur in de nacht van 31 december op 1 januari Nieuwjaar gewenst moeten worden om het afgelopen jaar vol te maken. Anders kom ik een uur tekort...

Nu zie je hoe ingewikkeld het kan zijn als je jezelf aan de tijd wil houden..!
Laten we afspreken dat als u als gast naar Portugal komt, we de factor tijd even laten voor wat die is. Het zal u meer dan bevallen en zelfs bevrijden voor die periode!

Heerlijk vrij en tijdloos...

Er is maar één probleem...
Geef wel goed aan wanneer u komt. Ik kan zo slecht de tijd bijhouden tegenwoordig...

Voor allen een : “ Gelukkig Nieuwe Tijd “


Groet Ferrie

www.natuurlijkportugal.nl

2 opmerkingen:

  1. Mijn horloge ligt óók al TIJDen op tafel...het wordt vanzelf licht en donker...ieders TIJD komt vanzelf...hoef je niks voor te doen

    BeantwoordenVerwijderen