dinsdag 4 november 2014

Boetekleed ipv. Mijter

Zuid-Amerika was voor mij geen optie om naar toe te vluchten. Na de tweede wereldoorlog was het een toevluchtsoord voor SS’ers en Nazi’s, je kan van mij veel zeggen maar daar wil ik (nog) niet mee geassocieerd worden. Vluchten was voor mij toch de enige uitkomst.
Portugal heeft een uitleveringsverdrag met Nederland maar met de naamsverandering “Fernando” en mij terug te trekken in de bergen is er weinig kans om mij te vinden.

Jarenlang heb ik in mijn dorp in Nederland mij uitgegeven voor Sinterklaas. Een reden dus om nu te vluchten. De laatste jaren veranderden veel landgenoten van opinie, met name hebben ze moeite met het beeld van mijn medewerkers “de zwarte piet”. Ik heb me dan ook in de hoedanigheid van de Sint schuldig gemaakt aan de beeldvorming en de gevolgen daarvan in deze.
Ik wordt ervan beschuldigd om de beeldvorming van slavernij in stand te houden en te verheerlijken wat natuurlijk nooit mijn bedoeling is geweest, “Mea Culpa”.

Overigens blijken er veel blanke slavinnen naar het verre Midden-Oosten te zijn verkocht en getransporteerd maar ik kan me niet herinneren dat er ooit een miss verkiezing of seks film is afgeschaft vanwege die beeldvorming. Nogmaals als er ooit iemand aanstoot heeft genomen op de manier waarmee ik omging met zwarte pieten spijt me dat oprecht.

Sorry, landgenoten maar deze Sint heeft toch ook niet het plan om in de toekomst met gekleurde en op smarties gelijkende pieten op pad te gaan, of met de kleur van een Goudse kaas of geruite stroopwafel. De prachtige donkere kleur van mijn medewerkers ligt te nauw aan mijn hart om daar afstand van te doen.

Natuurlijk blijven tradities niet altijd bestaan daar moet de “zwarte piet” niet voor blijven. Het was voor een volk als de Papoeaas een traditie om koppen te snellen maar dat hebben ze gelukkig ook afgeschaft.

De beeldvorming van een hardwerkende, atletische, kindvriendelijke en sympathieke zwarte piet kan dan voor veel mensen een doorn in het oog zijn maar met minder doe ik het niet, wel eventueel met meer (in tegenstelling tot wat sommige politici vinden). Zie zwarte pieten-recordpoging Zaamslag.




Mochten de tegenstanders van de “Zwarte Piet” zich bedenken en alles in het licht willen zien waarin het Sinterklaas-feest zich werkelijk afspeelt bijvoorbeeld: kindervreugde en verdraagzaamheid, ben ik alsnog bereid om mijn asielaanvraag hier in Portugal (Spanje was geen optie want daar zoeken ze juist de Sint) op te schorten.

Vergeet niet Napoleon kwam na een verguisde periode ook terug, om maar eens een geestverwant te noemen.


Groetjes, Fernando.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten