maandag 8 oktober 2012

Fer-voer

Waar ik nooit bij stilgestaan heb toen ik verhuisde van het lage land naar een bergachtige omgeving is dat je ook inderdaad altijd met hoogteverschillen geconfronteerd word.
Een wandeling hier betreft altijd stijgen en dalen.
Ik herinner me dan ook dat ik in eerste weken spieren gevoeld heb waarvan ik het bestaan niet eens wist, een berg op kan een kuitenbijter zijn en een berg af een scheenbeenvreter. Het went, het is dan ook doorbijten en een kwestie van trainen. Lopen is een natuurlijke manier om van punt A naar punt B te komen.

De fiets is een andere optie om van punt A(menooitniet) naar punt B(enbelazerd) te komen. Ik heb het niet zo op fietsen, vroeger niet en nu zeker niet. Ik heb nooit begrepen dat mensen ervan kunnen genieten. Ik vind de fiets de meest idiote uitvinding ooit gemaakt .
Het begon met de loopfiets, oké daar kan ik nog enig begrip voor opbrengen lekker zittend lopen of lopend zitten spreekt me wel aan maar op het moment dat het echt balanceren wordt haak ik af. Het is trouwens niet zeker dat als je op een fiets vertrekt, je ook fietsend terug komt. Vaak is er lucht te weinig zowel in jezelf als in je fietsband een oorzaak om weer te moeten lopen. Ook de ketting is een zwak punt, die is net zo sterk als de zwakste schakel. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen : ”mijn ketting fietst er af” maar wel : ”mijn ketting loopt er af “ dat bewijst al dat lopen normaler is.

Ook auto rijden is in deze streken even wennen. Berglandschap vereist andere aandachtspunten met autorijden dan vlak land.
dorpjes in Portugal zijn nog zo ingericht dat de staatjes twee ezels kunnen laten passeren maar met een automobiel is het toch andere koek. Het gebeurt regelmatig dat men de spiegels moet inklappen.


Die van mijn dertien jarige Mercedes doen het nu lakloos automatisch, ik moet ze wel met de hand terug zetten of stukje achteruit rijden.
Ik ontdekte bij de laatste keer dat ik het oliepeil checkte dat de peilstok het minimum aangaf, na drie liter olie deed de peilstok weer normale waarden aangeven. Bij vertrek gingen alle lampjes en toeters van het motormanagement af …… ? achteraf toch beter geweest als de auto niet op de berg had gestaan bij het olie peilen. Ik had het kunnen weten natuurlijk, berg op moet ik bijna gaan tanken volgens de benzine meter en berg af kan ik de pomp weer voorbij rijden.

De Portugese boeren hebben 20 jaar geleden hun werk en vervoermiddel de “ezel” ingeruild voor energieslurpende trekkers en landbouwmachines. Een artikel in de krant van de week deed verslag van het feit dat de ezel zijn comeback aan het maken was i.v.m. de hoge energieprijzen. Ook voor mij komt het steeds dichterbij de aanschaf van een ezel: het lijkt mij het ideale vervoermiddel voor deze streek, zo veelzijdig en goedmoedig dier een 4x4 op poten een bagagedrager zonder fiets, een beste vriend die je ezel kan noemen.

Als het zo is dat de ezel het straatbeeld hier weer gaat beheersen ben ik alleen bang voor de regels en wetten die ongetwijfeld er aan verbonden gaan worden : Men dient in het bezit te zijn van een geldig ezelrijbewijs verdeeld in diverse categorieën : personenezel, lastezel, aanhangezel en muilezel.
De ezel mag uitsluitend bereden worden met een goedgekeurde helm, een zadel met driepuntsgordel en op alle ezels zijn balkendragers verplicht met een IA keurmerk.
En er zullen wel weer genoeg politici zijn die een “ezeltjestrekje” belasting in willen voeren om de tegenvallende energie inkomsten te compenseren.

Als dat bewaarheid wordt dan trap ik het af ….of is dat een verwijzing naar de fietstrapper?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten